Alamak! Ape ni?

Monday 9 March 2015

Belian Barangan Dapur Secara Borong - Menjimatkan dan Mengurangkan Perbelanjaan Bulanan

Amboih! Panjang nya tajuk! 

Ok, idea ni dtg dari hasben aku. Dia suggest beli barangan kering, keperluan rumah secara bulk atau borong. 

Kata dia lebih menjimatkan, kemudian perbelanjaan secara bulanan tu kita boleh kurangkan. Tinggal belanja mana2 keperluan yg x tahan lama, mcm brg basah atau bahan makanan lain. 

Part ni aku agree dgn sajesyen beliau. Haha! 

Idea ni ekceli sgt sesuai time korg ade duit extra atau time dpt bonus ke kan. Asingkan siap2 dlm RM500 ke RM2000 (ikut isi rumah) utk pembelian bulk mcm ni. Ikut lah, u oll nak berbelanja utk sethn terus, atau utk 3 ke 6 bln je. 

As for me, sy berbelanja within 6 ke 10 bln punya stok. Roughly count... Tak la betul2 within timeline tu. 

So smlm me and hubs pegi ke NSK. Kalo area umah kami, NSK la tmpt sesuai nak beli borong2. Mmg ade area utk pembelian by kotak2. 

Aku pun benarnya x hafal rege terkini brg2 ni. So time beli smlm tu, aku agak2 la rege retail kat pasaraya lain. 

Antara brg yg aku amik smlm, 
Softlan, sabun basuh, sabun mandi, colgate, santan kotak, kotex, prego, susu cair, susu pekat, teh uncang, rempah kari dll. 

Taraaa!


Lepas balik smlm, aku try buat kira2 dgn rege brgan Tesco. Saje je. Ade yg lg murah ekceli, mcm kat mydin ke econsave ke atau mungkin jugak kat giant. Tp sbb tesco ade online shopping, so bleh banding dgn dia je lah...

Hahaha! 

Byk jugak untung nyaaa! Ni contoh aku kira. By piece ok. 


Tp ade je brg lain yg Tesco lg murah. X byk la, dlm 3-4 brg. Contoh aku beli rempah kari kat NSK 70sen, kat Tesco tgh promo boleh dpt 55 sen je.

Tp takpe, ni kira sekali jalan la kan. Nak beli sini skit sana skit, takes time. And money on fuel too! Ni pun da byk bole save. 

And lg satu, ni aku buat kira2 based on the same brand. Kalo korg nak lg save, bole tukar ke brand yg lebih murah. Contoh, kalo mcm teh Lipton agak mahal, and BOH rege murah skit, bole je nak switch brand kan? Atau guna teh serbuk, mcm cap masjid ke. 

Tp cm aku, brg da biasa guna dr zaman kecik. Org kata, mak2 kita dulu da guna dan kita pun da terbiasa minum or makan or guna yg tu, aku tetap je la beli yg tu. On the other hand, aku ttp save dr belanja retail on the same brand. 

Kan? 

Cuma mcm cream shower, sblm2 ni mmg aku suka2 tukar. Jap pakai Lux, jap pakai Lifebouy, so smlm ade May and sgt murah, siap dpt free pack lg. So aku amik yg tu. 


All and all, aku harap percubaan aku ni dpt diteruskan selama hidup kami lah. Hahaha!

Drop la sajesyen kat komen kalo korg tau mana2 tmpt yg lebih murah, atau idea lain yg bole save perbelanjaan rumah ni. 

Tambah2 gomen nak implement GST next month kan? Hehehe!

GST GST jugak, rege brg tu sendiri pun aku rs akan naik. Sbb kan cost GST on other parts. Agak2 aku je la. Hihi! 

Bye! 







No comments:

Post a Comment