Alamak! Ape ni?

Sunday 1 November 2015

Pertama Kali Merasa Bubur Asyura


Selama ni aku mmg x penah makan or rasa bubur asyura. Tetiap thn, bulan Muharram menjelma, mesti byk menjamu mata tgk kwn2 up gambar. 

Ade juga keinginan nak merasa. Tp tak la sampai betul2 mencari.

Muharram kali ni, betul2 menggoda jiwa. Pregnancy craving agaknya. Ade bertny pd few friends, kot2 ade tau mana2 tmpt yg jual ke kan. Tp rasanya mcm takde je dgr org jual bubur asyura. Biasanya, org bergotong royong masak sesama family n kawan2.

Then, tetiba di suatu petang ahad. Dpt call dr kwn. Katanya akak dia ade buat bubur and kalo tak keberatan, bleh dtg amik. Uwaaa! Gumbira nyaaa hati ni ms dgr. 

Bila on wassap, ade plak sorg lg kwn yg bertny kalo nak bubur asyura. Tp malangnya, terlewat tgk msg. Dia pun da blk dr kg. 

Dgn pantas nya turun bwh n mentioned kat suami. Nasib somi sporting, sudi nak pg sesama amik bubur nya.

Yeay!

Bubur asyura ni ade byk versi2. Ikut tmpt dan negeri. Kalo yg rempah2, ade dgg, beras tu dr pantai timur. If byk kacang2, keledek, pisang, org panggil bubur asyura manis, yg tu dr utara.

So aku dpt ni, bubur asyura utara. Sekali makan, waaa sedappp. Nak plak aku penggemar kacang2 ni. 


Terharu sgt, sesampai je terus akak tuan umah, hidang kan sepiring. Pastu bg lg yg da siap potong utk dimakan dlm kete. Satu bekas lg utk makan kat umah. Baikkkk sgt! Bukan tu, ade plak lg mee rebuih 2 bungkus da siap2 pek, utk aku tapau bawak balik. 

Sobs sobs... Terharu cik jahhh! 




Mee rebus pun terbaekkkk!

Best2! Makan sampai gendut perut aku mlm td. Alhamdulillahhhh! 

No comments:

Post a Comment