Alamak! Ape ni?

Wednesday 4 November 2015

Minum Pagi, Minum Petang, dgn Donut Homemade

Balik umah mak aritu, mak buatkan donut gebu. Ermmm sedap nya aku dgn anak2 makan. 

Mak kata, "ko blk buat la kat bdk2 ni, dorg suka. Senang je. Ikut resepi aku, takde nak sukat2 sgt"

Hahaha!

Mama dah power. Mmg chef terbaek di dapo. Kompom la ckp senang. 

So, blk umah, aku pun buat gak la. Since aku pun rasa2 nak makan sendiri gak kan. Haa! 3 hari berturut2 koo aku duk nguli donut. Makan dgn gula, anak2 sapu Nutella, laki aku lak makan cmtu je. 


Resepi Donut Mudah dan Cepat

Bahan-Bahan
Tepung gandum 2 cawan
Yis Mauripan setgh plastik kecik (11gm)
Gula Halus 2 sudu
Telur 1 biji
Margerin 1 sudu besar
Susu pekat 1 sudu besar
Air setgh cawan
Secubit garam

Memula, letak yis dan gula dlm cawan. Campo dgn air suam2 pastu kacauuu lama2, biarkan yis tu naik. 

*kalo ikut mak aku, dia x buat camni. Dia campo je semer bahan dalam mangkuk pastu gaul sekali.

Dalam mangkuk besar, campo aje semer bahan2 lain, then masuk kan bancuhan yis tadi. Gaul sehingga doh tak lekat kat tangan. Kalo masih melekit2, tambah tepung satu sudu demi satu sudu. Jgn terlebih lak. Takut adunan keras.

Then, ttp dgn kain. Let it set dalam sejam. Nnt doh naik.

Bila da naik, tumbuk2 skit doh tu, then bentukkan la donut nya. Aku x pakai acuan. Bulatkan pakai tgn aje.


Pastu, tinggalkan la doh tu dalam setgh jam lg ke, baru la bole di gorengkan. 


Da siap goreng, bole la di salut dgn gula. Aku salut dgn gula halus. Kalo nak salit dgn gula icing hat mcm tepung tu pun ok. Sedap juga!

Selamat mencuba! 

No comments:

Post a Comment