Alamak! Ape ni?

Wednesday 28 October 2015

Third Trimester and Supplements During Pregnancy

Ohhh lama nya diri ini x hapdet blog. Skang ni aku da on my last trimester of pregnancy. In fact, skang da masuk 37 weeks, lebih kurang tgh menunggu hari kata org. 

Oooo berat naik cap cap cussss mcm jugak pregnancy2 sebelum ni. Baaanyakkk nyaaaaa! Sedih tgk badan sendiri... Huhuhu! 

Jaga juga makan, since aku ade GDM. Tp on weekend, selalu duk cheat cheat kannnn! Hehehe..

During pregnancy ni byk juga supplements yg aku mkn. Dedulu pregnant 8 and 6 yrs ago tak terdedah dgn kelebihan supplements. Now, thru kawan2 dan internet, byk juga aku try2.


Awal2 dulu, doctor bg acid folic dan vitamin B complex. Then msk trimester kedua da dpt Pharmaton Matruelle tu. Aku sendiri tambah vitamin dr Shaklee, vitamin C dan calcium Ostematrik (takde dlm gmb).

Da masuk trimester ketiga, aku start amik air akar NR, buat nipis2 je... Minum la sekali sehari. Pastu aku baca2, raspberry leaf tea ni elok utk lembutkan pelvis during labor nnt. So try la jugak. 



Lg satu, aku amik VCO, minyak kelapa dara keluaran D'aura. Memula amik yg jenis softgel. Baru ni, beli terus yg liquid. Katanya lebih cepat bertindak dari softgel. Rasa? Not bad! Kalo penah makan biskut kelapa mcm yg jual kat kedai runcit, haaa cmtu la rasanya. Takde la x sedap sampai nak termuntah. 

Selain tu, aku kerap jugak minum air kelapa. Which is good utk cuci air ketuban. Dr pembacaan, air kelapa amik di akhir2 pregnancy ni elok utk cuci kulit baby dan kepala nya. Kepala baby tak berkerak. 

Oh ye! Mostly nampak cm byk je aku minum and makan campo2 kan. Ekceli ade yg aku x makan sekaligus dlm sehari. Contoh, raspberry tea leaf tu kdg aku minum 3x seminggu, ari yg x minum tu aku rebus air akar NR.

Takut juga wei nak campo2... Hehehe!

K la, next time aku cerita lak psl persiapan nak sambut baby. 

Daaaaa... 

No comments:

Post a Comment