Alamak! Ape ni?

Thursday 29 October 2015

Beg Hospital - Baby dan Mama

Masuk minggu ke 33 pregnancy, aku da start kemas skit2 beg hospital. 2 beg, satu brg aku, satu brg baby. 


Eh, ade 3 beg laaa... Kikiki!
Beg ketiga muncul sbb nak asingkan diapers, brg mandian, wipes dan sbg nya. Aku gunakan diaper caddy je. 

Brg aku and baby, skit2 aku penuhkan dalam beg. Ikut yg mana dah basuh and cuci aku kemas kan separuh msk dlm beg, separuh lg simpan. Nnt nak bwk balik ke rumah mak, memandangkan aku nnt berpantang kat sana. 



Bukak plastik and ready for pre wash. 

Antara barang dlm beg baby;
Set baju seluar 2 psg
Barut 
Kain bedung
Lampin 2 lai kot
Towel baby
Hooded blanket
Wash clothes/kain lap kecik
Socks
Mittens and booties
Baby's hat 

Dlm beg mama plak;
Tshirt lengan panjang - tset breastfeed 
Tshirt lengan pendek 
Kain (aku bwk kain lycra biasa tu, sbb malas berkain batik) 

3 items tu, in case x nak pakai baju spital

Baju utk balik rumah dr spital
Tudung 
Nursing Bra and panties
Disposable panties (lg senang)
Breast pad/breast sheild
Sanitary pad (yg maternity and kotex biasa)
Towel mandi
Towel kecik
Toiletries mcm sabun, berus gigi, ubat gigi, deodorant, pencuci muka. 
Socks
Flusk air panas 
Uncang air Akar Herbanika NR
Minyak urut/herbal balm
Selipar (aku bwk slipar yg hotel punya tu je) 
Breast pump
Milk storage yg jenis plastik (kot la tetiba EBM byk - hahaha berangan!)
Nursing cover
Extra green bag (utk bj kotor) 
Madella nipple cream
Jullian jill corset (beli kat cosway. Senang nk wrap perut time nak blk umah. Rasa ketat skit perut tu) 

Yg dalam diaper caddy plak;
Diapers (of course!)
Minyak telon
Baby wipes
Travel toiletries (beli J&J je)
Grooming set (sikat, nail clipper - just in case)

Ermmm... Rasanya tu je yg aku da simpan. Pheww! Jenuh juga pk and list down kan sblm kemas aritu. Takut2 brg penting tertinggal. 

Anyway, ade juga brg lain yg still kene bwk. Tp tu, time nak g spital baru kene ambil. Asalkan sblm melangkah keluar rumah, x lupa nak check notes. Sbb aku ni semer nya bertulis, letak dlm pale nnt blank, blur, semer x ingat. 

Antara nya, of course kad check up, GL, snacks mcm kurma dan biskut kering, air zamzam. 

Apa2 pun, yg penting, aku selamat bersalin kan healthy baby, dah memadai. Rasanya yg penting semua dah ade. Mcm nak p umrah je, mcm takde kedai je, mcm nak duduk lamaaaa je. Hahaha!

Well, mmg perangai aku cmni. Kalo rumah ade tayar, aku drive umah p spital. 

K lah. Daaaa

No comments:

Post a Comment