Alamak! Ape ni?

Saturday 28 February 2015

My Kebun and I (Part 2)

Dari entry lepas, SINI aku cite dah kan cemana proses aku tanam rumput. Taman yg ala2 cinonet tu. K lah, lepas sebulan lebih aku membela rumput ni, ternyata.....

MMG BEST laaaaa haiiii rumput jepun ni. So on my part, I really2 recommend korg beli rumput ni.

Syok tau nak golek2.

Hahaha!

Meh le tgk sendiri, tp keadaan sekeliling tu abaikan la ek, yakni longkang yg x bape nak indah pemandangan nye tu.

Huhuhu!




Haaa! Best tak?

Aku dulu mmg penah tanam rumput filipina, tp x sebest rumput jepun ni ha!

Rumput jepun ni dia lebih lembut, dan halus skit kot rasanya dari filipina. Fyi, belakang umah aku ni mcm terlindung tau. Direct sunlight mmg x bape nak msk.

Benor nya aku pun x sangka sebulan da cantik tumbuh rumputnya. Sbb indon yg jaga ade bgtau, 2-4bulan gak nak tumbuh elok. Adekah sbb umah aku x bape nak dilimpahi nur ni penyebab dia tumbuh cepat? X pasti lak aku.

Tp awal2 tanam dulu, aku mmg make sure rumput ni dpt cukup air, yakni pagi dan petang aku rajin siram. Consistent 3 minggu tau aku siram. Skang je x bape nak rajin, kdg tu 2 hari sekali baru aku siram dia.

Kihkihkih!

Pastukannnn....

Aku terharu betul tgk Cik Ros Jepun aku dah beranak pinak, penuhhh dalam pasu Abba aku.

Bahagia nyaaaa tgk!

Taraaa! 



Sbb kan da penuh ni, aku ade semai dalam satu lg pasu Abba panjang cmni. Yg tu pun, alhamdulillah dah nampak makin penuh.

Then 2-3 hari lepas, aku semai plak kat luar pagar tepi longkang tu, mcm plan asal aku dulu.




Belakang pagar tu, ade gak aku tanam daun kucai, tp mcm tunggu masa nak innalillah je.. :-(

So sad!

Ade bawang2 dlm peti yg dah naik akar tu pun aku belasah tanam, nnt dia naik jadi daun bwg la kan?

Eh! Yeke? Hahaha!





Pokok ubi kayu akak jiran bagi. Cucuk aje kat situ. Jenis ubi kayu yg takde ubi, tp bole amik makan pucuk je. Cili padi pun da 2 kali aku tuai.

Daun mint pulak, anak aku selalu kutip taruk dalam teh dia.
Kikiki!


Tu diaaaa! Mai dah makhluk perosak.

Agak2 dia mai nak mkn daun mint aku ka, dia tgh duk berlumba lari dgn menatang lain?
Hihihi!


No comments:

Post a Comment